Hverdagen

 Sangleg, fingerlege, rim og remser:

Sangleg, fingerlege, rim og remser er en del af vores daglige rytme .
Igennem sanglege, fingerlege og remser stimuleres barnets sproglige og motoriske udvikling.

I sanglegen styrkes mange forskellige sider af barnet.
Børnene lærer gennem sangene og legene social holdning idet vi alle sammen er med i kredsen.
Endvidere kan man i de fleste sanglege ”være noget” inde i midten.
Alt efter individualitet må eet barn lære ikke altid at ville være i centrum, et andet ikke altid at holde sig tilbage.

Det tilstræbes at synge sange med pentaton klang .

Sanglegene følger årets gang og årstidsfesterne og børnene har en stor sangskat med sig når de forlader børnehaven.


Eventyr:

Hver dag samles vi alle til eventyrstund.
Det kan være et remseeventyr, et gammelt folkeeventyr eller en årstidsfortælling, der bliver fortalt ofte mindst en uge i træk.

Eventyret kan følges op af et lille bordspil eller af marionetteater.
Det hænder også at børnene selv spiller en rolle i eventyret.

I remseeventyret er det rytmen og leg med ordene der er det væsentlige.
Disse eventyr egner sig sammen med fingerlegene godt til de mindre børn.

De gamle folkeeventyr rummer et smukt og fuldendt billedsprog som indeholder stor livsvisdom, der bliver en skat for livet.

Eventyrene styrker barnets evne til indre billeddannelse og nærer dets fantasi.

Spisning:

Når vi spiser synger altid en lille sang som indledning og afslutning på måltidet, og vi har levende lys på bordet.

Maden er en oplevelse for børn, duft og smag er vigtige sanseindtryk for dem og måltidet udgør en del af det sociale værdigrundlag i dagligdagen.

Børnene får vand til frokost og i løbet af dagen - ved særlige lejligheder serveres saftevand.

Både formiddag og eftermiddag er der et mellemmåltid til alle børn.


Maden:

Fugleredens madmor, laver mad til alle i børnehuset.

Maden i Fuglereden er vegetarisk og vi bruger primært årstidens grøntsager.
Råvarerne er biodynamiske eller økologiske.

Der er forskel på maden i løbet af året.
Om vinteren får vi f.eks. flere retter med krydderier, som giver varmen.
Om sommeren laver vi lettere, ”grønnere” mad.

Maden er alsidig og varieret.
Maden er tilpasset det lille barns ernæringsmæssige behov den er mere findelt end til voksne og vi tilstræber at den taler til alle vore sanser ved at have smukke farver og dufte.

Børnene deltager så vidt muligt i madlavningen:
De bager boller, skræller rødbeder, snitter gulerødder eller lægger pålæg på rugbrød.
Det øger børnenes interesse for den mad de spiser og er et væsentligt element i det daglige pædagogiske arbejde.


Oprydning:

Oprydning begynder med en sang og så går alle i gang.

Vi sørger altid for at rydde fint op efter os. Alle ting har deres faste synlige plads.
Således er det nemt at overskue, selv for et mini-gruppebarn hvor tingene har hjemme, både når de skal bruges til leg, og når der skal ryddes op.
Tingene får på den måde en større værdi - vi ser nødigt at de bliver væk og derfor gør vi det  omhyggeligt.
Når legetøjet ligger eller står fint på sin plads giver det inspiration til ny leg.

Ding dinge ling, hver tager en ting, rydder op og lægger ned, alle børn må være med...
synger vi sammen mens vi rydder op på stuen, i køkkenet eller udenfor.